Door Areaal Advies
  • Artikel

Van toeristenwinkeltjes tot Icon Bali –shoppen op Bali

Door Joost Nicasie

Ook als ik op vakantie ben dan valt de onderzoeker in mij dingen op. Hoe mensen in hun bestaan voorzien bijvoorbeeld. En ik kijk dan vooral naar de winkels. De detailhandelsstructuur van Bali lijkt behoorlijk eenvormig: langs alle doorgaande wegen vind je winkels in consumentenartikelen. Naast heel veel eettentjes zijn er ook veel winkels in de categorie ‘In en om het Huis’   waar je bijvoorbeeld een ‘gorden’ kunt kopen of een ‘kulkas’. Daarnaast veel auto- en scooterwerkplaatsen – logisch als je ziet hoeveel scooters er rondrijden – en zo nu en dan een ‘praktek dokter’ of een ‘kantor notaris’. Op de toeristische plekken zijn verder natuurlijk veel winkels voor toeristen met houtsnijwerk, sarongs en andere souvenirs.

Souvenirwinkeltjes vind je op vele plaatsen.

Ralph Lauren – Indostyle

Maar er is nog iets dat opvalt aan het winkelbestand op Bali. Er zijn namelijk echt heel veel winkels van Polo Ralph Lauren. En daar is iets vreemds mee aan de hand. In Indonesië heeft een plaatselijke producent de merkrechten van het Amerikaanse modemerk vastgelegd voordat Ralph Lauren dat zelf had gedaan. En daarmee zijn deze winkels dus legaal, lijken ze op echte Ralph Lauren-winkels en verkopen ze kleding die bijna niet te onderscheiden is van de Ralph Lauren-kleding die in de rest van de wereld wordt verkocht, maar heeft het er in feite niets mee te maken. Daarnaast vind je er ook allerlei ‘echte’ nep-merkartikelen in heel veel winkels, van Rolex-horloges tot Louis Vuitton-tassen.

High-end shoppen

Sinds deze zomer is er echter ook een plek op Bali waar je ‘echte merkartikelen’ kunt kopen. Begin juni opende ‘Icon Bali’ haar deuren: het grootste winkelcentrum van het eiland. Met name voor wat betreft de architectuur is er flink uitgepakt. Het ontwerp is geïnspireerd op de flora en de tempels van Bali. Naar onze maatstaven is het een bescheiden mall: ongeveer 30.000 m² aan winkels, ongeveer net zoveel als Batavia-Stad in Lelystad, maar beduidend minder dan de 116.000 m² in The Mall of the Netherlands. Naast brandstores van alle grote merken, van Calvin Klein tot Lacoste,  van Sephora tot Pandora en van Crocs tot Birkenstock, zijn er veel Food&Beverage verkooppunten. Op de begane grond (‘beach floor’) bevindt zich een ‘floating market’, wat neerkomt op een aantal kraampjes in de vorm van bootjes in een waterpartij van tien centimeter diep. Op die verdieping bevindt zich ook een supermarkt die er wel echt fantastisch uitziet. Het leisure-gedeelte in Icon Bali bestaat vooralsnog uit een Imax-bioscoop en een gamehal van Timezone.

Aan de strandkant loop je zo het strand op en in de oorspronkelijke plannen zijn daar ook nog twee beachclubs gepland. Er zijn op die locatie inmiddels wel restaurants geopend maar of de artist impressions werkelijkheid gaan worden is mij nog niet helemaal duidelijk.

Hamvraag: is Icon Bali de moeite waard om tijdens je vakantie heen te gaan? Ik zou zeggen: als je in Sanur bent, ga er dan zeker even kijken, want het is qua concept en zeker naar Balinese maatstaven indrukwekkend. Als je er een lange rit met de Grab-taxi door het drukke verkeer van de agglomeratie Denpasar voor moet maken dan zou ik me nog twee keer bedenken. Tenminste, tenzij je heel graag toch met echte merkartikelen thuis wilt komen, of wanneer je net als ik een puberdochter hebt die verslaafd is aan Sephora: dan is het er goed toeven voor een paar uurtjes.