...

28 december 2017


Haibu: drie (retail)trends in één


Als retailonderzoeker is er weinig leuker dan rondlopen in je eigen onderzoeksgebied: een winkel- of stadscentrum. Vooral op plekken die je niet goed kent en waar je wilt worden verrast: een keten die je nog niet kende, of een lokale ondernemer met een verrassend concept.

De laatste jaren gaat het vaak over de leegstand in de winkelgebieden. Daarom is het des te leuker wanneer er ergens een pand gevuld gaat worden. Eerst is het bord ‘Te huur’ van de etalage af, en wordt alles dichtgeplakt. Soms zie je al wat er gaat komen, een keten of een startende ondernemer, en wordt de nieuwsgierigheid aangewakkerd: hoe gaat het er uit zien? En hoe gaan ze het doen, op deze plek, met dit concept?

Nog leuker is het wanneer er echt een nieuw concept zich in een winkelgebied vestigt. Sinds een paar maanden mag ik meewerken aan het economisch- en retailbeleid van de gemeente Amersfoort, en heb ik dus regelmatig de kans om even in de pauze door de binnenstad te lopen. En daar, op een hoekje van het Sint Jorisplein, in het oude pand van Rivièra Maison, daar is nu precies zo’n nieuw concept gekomen.

Haibu Experience Center is een winkel in kappersproducten. Dat is natuurlijk niets nieuws, we zien die (steeds) vaker opduiken. Maar het bijzondere aan dit concept is dat we hier drie belangrijke trends in één winkel terug zien komen.

blog_haibu_interieur_parterre.jpg

Onlinewebshops openen steeds vaker fysieke winkels

We zien dat online en offline winkelen steeds vaker met elkaar wordt verknoopt. Consumenten oriënteren zich op internet, en kopen vervolgens in een winkel, of andersom. Het is dus voor een retailer belangrijk om zowel online als in de winkelstraat aanwezig te zijn. We zien dan ook regelmatig dat succesvolle online bedrijven, zoals Coolblue, ook fysieke winkels openen. Haibu is de fysieke winkel van online webshop kapperskorting.com.

 

Winkels bieden steeds meer beleving en ervaringen

‘Als je niet iets bijzonders te bieden hebt dan red je het niet’ zei retaildeskundige Paul Moers al eens. Daarom zie je steeds vaker dat winkels ‘ervaringen’ gaan bieden, waarbij de klant het gevoel krijgt dat zij of hij iets bijzonders meemaakt in de winkel. Dat kan service zijn, of een bijzondere dienst. Bij Haibu is de helft van de winkel (de bovenverdieping) ingericht als kapsalon. Je kunt je hier dus laten knippen (waarover later meer) maar producenten kunnen hier ook productdemonstraties geven, of kappersbedrijven kunnen hun personeel hier laten bijscholen.

 

Steeds meer mensen werken als ZZP’er

Eerder introduceerde ik al eens het begrippenpaar ‘busjes- en bakfiets-ZZP’ers’. Dit om aan te geven dat er niet zoiets bestaat als ‘dé ZZP'er’. Aan de ene kant heb je de mensen die zelfstandig met hun busje van klus naar klus rijden: loodgieters, schilders, timmerlieden. Aan de andere kant de mensen die hun kinderen in de bakfiets naar school brengen en vervolgens in een hip koffietentje met hun laptop gaan werken in ict of marketing. Maar deze onderverdeling is natuurlijk behoorlijk gechargeerd, er zijn nog vele ZZP'ers die niet in deze twee categorieën vallen. Zoals kappers. Bij Haibu kun je je niet zo maar laten knippen, want er werken geen kappers. Maar wel kunnen free-lance kappers voor € 2,50 per halfuur een kappersstoel huren. Hiermee kunnen ‘thuiskappers’ hun klanten de ervaring van een luxe salon bieden zonder heel veel duurder uit te zijn. Er zijn in Amersfoort 187 kappersbedrijven ingeschreven, terwijl er maar 104 een vestiging hebben. Als die ruim tachtig kappers zonder winkel hun klanten allemaal bij Haibu gaan knippen dan wordt het er nog druk.

blog_haibu_interieur_verdieping.jpg

Of Haibu succesvol gaat zijn is, zoals altijd, afwachten. Er is in elk geval een mooi concept neergezet waarmee weer 260 m² leegstand is ingevuld.


STUUR DOOR | DELEN >
STEL EEN VRAAG N.A.V. DIT BERICHT >
NIEUWS OVERZICHT >